Wednesday, December 30, 2009

''M.A.S.K.U.M''

apakah benda itu..M.A.S.K.U.M..??!! M.A.S.K.U.M adalah satu nama singkatan bagi Majlis Sukarelawan Universiti Malaysia.. Satu program "Lestari Bumi Hijau'' telah dijalankan. Program ini bermula pada 25-28 Disember 2009.

Aku bersama-sama kawan-kawan ku alya,ain n chah telah join program ini atas pelawaan awa sebagai sukarelawan dalam memelihara dan memulihara alam sekeliling.. Pembabitan kami dalam program ini mengakibatkan kami tinggal di Kolej Datin Seri Endon aka K.D.S.E.. Namun begitu di sebabkan kedegilan masing-masing kami nak duduk kat bilik sendiri.. (erm kami2 mmg bdk degil).. tapi setelah melakukan perbincangan di sepanjang perjalanan pulang dari tempat makan aku decide untuk menarik diri. Hal ini demikian kerana (wah mcm ayat esai) aku ada kenderaan hanya motosikal so macam mana nak angkut budak bertiga nie.. xkan nak ''gekdong'' 4 plok.. mapuhlah moto beta itu,, silap2 ari bulan meletup tayar..bla..bla..bla.. nak cerita satu persatu patah jari jemari beta yang runcing nie.. so d pendekan cerita

kami join lah program nie.. so sangat-sangat lah gembira sekali.. kami mendapat banyak manfaat dan pengajaran dari program nie.. yang paling bst skali mestilah bila bertambahnya kenalan. Namun yang paling tak dapat aku lupakan ialah bila berkesempatan ke Tanjung Piai yang terletak di penghujung Benua Asia Selatan.. apa yang kami buat kat sana? kami buang sampah sarap n kayu kayan yang akan menghalang pokok bakau dari hidup dengan baik.. kami bersih hanya yang tepi-tepi sahaja.. nk bersih semua kene lah bayar gaji juga untuk kami semua. kerja itu amat memenatkan kerana selepas kutip dari kawasan paya bakau itu sampah sarap n kayu kayan itu hendaklah d buang d tempat yang sepatutnya untuk proses pelupasan pula..

sekembalinya dari Tanjung Piai maka berakhirlah program itu.. kerana program itu aku tidak menghadiri kelas pada 28hb n lab kimia analisis pun aku masuk lambat..

sekian sahaja buat kali ini.ada cerita baru nanti aku story lagi..




''ShaiRa HaiFa''

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails