Monday, September 1, 2014

Kene saman

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum



Ini pertama kali sepanjang pemanduan kita kene saman. What the kan. Memang dah aim malam-malam merdeka nak buat sekatan dan saman bagi yang melakukan kesalahan dengan sedar atau tanpa sedar kan. Celak betul. Lagi-lagi kita tukang bawak je pun. 

Dah lah balik jauh-jauh dari Terengganu alih-alih lagi 10KM nak sampai rumah kene saman plak. Kisahnya bila time ke tahan tu 2x bapak polis dok tanya tekan brek ke tak. Kita yang tak tahu apa-apa ni cakap lah tekan brek. Bila bapak polis tanya tekan brek ke tak tu kita ingatkan nak main-main dah. Maklumlah semua gojes gurl dalam kete kan. Lepas tu bapak polis mintak IC ngan lesen. Lepas tu mintak kita ketepi dan turun. Ok bila dah mintak semua tu takdelah nak ingat main-main dah. Kita pun turun lah. Bapak polis bawak kita g kaunter.

Sampai kaunter kita tanya apa salah kita. Bapak polis cakap lambu brek ke3 tak nyala. What!!! Oii tu bukan kereta kita asal kita plak nak disamannya. Bapak polis cakap sebab kita yang bawak. Kejadahnya!! Kawan kita tuan punya kereta pun turun sekali datang kat kaunter. Dia tanya kenapa, kita cakap lah lampu brek ke3 tak nyala. Punya lah terperanjat dia. Sebab mana nak sedar lampu brek ke3 tak nyala. Udah menatang tu dok kat belakang kan. Lainlah kalau ada orang belakang yang inform pasal hal tu dan tuan kereta check kereta ari-ari. Kawan aku ni punyalah tak caya lampu brek tak nyala pergi test sendiri dan SAH memang tak nyala. Apa lagi terimalah saman dengan nama kita kat kertas tu. 

Kita try google tengok berapa kene bayar kalau kene saman lampu brek tak nyala. Hah kita letak sekali kat bawah. Bayar awal lagi murah. Tak tahu lah kawan kita tu nak bayar bila. Hurmm




p/s ~ sorry friend sbbkan nak hantar aku kau kene saman.






1 comment:

sugar2 kapas strawberry said...

hmmm..baru tahu kalau kesilapan teknikal pon kena saman, dah org cakap dah tekan brek tu tekan la.. takleh nk consider jgk..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails