Thursday, April 23, 2015

Resepi Ayam Masak Paprik

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum..

Oh ya aku dah pencen dari menjadi seorang guru, so sekarang kerja aku adalah sebagai seorang chef ternama di Restoran Dapur Mama. Restoran Dapur Mama ni terletak di Kampung Pasir Hor. Masakan yang disediakan adalah masakan suka suki campak campak je. Hehehe. (macam best pula nama Restoran Dapur Mama. mungkin one day aku akan buka restoran and namakan sebagai Restoran Dapur Mama. wish me luck)

Jadi aku nak share resepi untuk masakan yang ada di Restoran Dapur Mama. Masakan yang ni aku namakan Ayam Masak Paprik. Jadi kita teruskan dengan bahan-bahannya dahulu.

Bahan-bahan:
~ 500 g ayam (potong cube) - perap dengan serbuk kunyit dan garam halus
~ 4 ulas bawang putih - hiris nipis
~ 3-4 helai daun limau purut
~ 2 sudu besar sos cili
~ 1 sudu besar sos tomato
~ 1 sudu besar sos tiram
~ 2 sudu besar cili kering kisar
~ sedikit garam
~ 1/2 cawan air
~ bunga kobis - potong kecil
~ kacang panjang - potong kecil

Cara-caranya:
1- Panaskan minyak. Goreng ayam sehingga separuh masak. Kemudian tos dan ketepikan. 
2- Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih hingga naik bau.
3- Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak.
4- Masukkkan ayam, sos cili,  sos tomato dan sos tiram. Kemudian kacau rata.
4- Masukkan bunga kobis dan kacang panjang. Tambahkan sedikit air jika kuah agak pekat. Masak sehingga sayur empuk.
5- Sedia untuk dihidang. Makan dengan nasi panas-panas. 



So sapa yang nak cuba ayam masak paprik dari Restoran Dapur Mama leh lah pakai resepi ni. Bahan yang digunakan pun tak banyak sangat sebab aku tak suka bahan banyak-banyak ni. Leceh je. Gud luck sapa yang nak mencuba tu.

*Kamsahamnida*

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails