Sunday, February 14, 2010

''HaRI KekASih''

14 FEBRUARI ....
hari yang dikomersialkan sebagai Valentine's Day @ Hari Kekasih.
merupakan hari-hari yang ditunggu-tunggu oleh sesetengah pasangan kekasih yang bukan Islam untuk bertemu, meluahkan perasaan cinta masing-masing serta bertukar-tukar hadiah.
malangnya, hari ini telah mempengaruhi ramai pula umat Islam terutamanya golongan remaja untuk turut serta menyambutnya.

bagi aku hari-hari aku merupakan hari kekasih. kasih kepada ALLAH S.W.T., Rasul-Nya, agama, ibu bapa, keluarga, sahabat handal dan makhluk-makhluk ciptaan ALLAH S.W.T. cinta terbahagi kepada dua iaitu cinta hakiki dan cinta ilahi. cinta hakiki yang berlandaskan imam akan melahirkan cahaya keinsafan kepada hakikat diri dan penciptaan. malah akan melahirkan jiwa rela berkorban dan mampu menundukkan hawa nafsu. manakala cinta Ilahi akan memandu manusia supaya hidup lebih bererti.

kasih sesama makhluk pada sifatnya adalah tidak kekal, ia bergantung kepada keadaan tetapi kasih hamba kepada pencipta-Nya dengan iman dan takwa, manakala kasih pencipta kepada hamba berkekalan.

kasih sayang dalam Islam bersifat Universal. Ia tidak dibatasi ruang dan waktu, juga tidak dibatasi objek dan motif. Kasih-sayang diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahim, menjenguk yang sakit, meringankan beban jiran tetangga yang seang ditimpa masa musibah, mendamaikan mereka yang bertelagah dan mencegah perbuatan mungkar.

Islam tidak melarang kita untuk saling mengenali adat resam serta budaya umat lain selagi tidak melewati batasan yang ditetapkan. bagi perkara yang jelas bercanggah dengan ajaran Islam, maka kita perlu menjauhinya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kaafiruun yang bermaksud : ''Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku''.


*'NO' for Valentine's Day on 14 FEB'*

p/s : HAPPY ''CNY'' buat yang menyambutnya hari ini..

6 comments:

hans said...

aku xpenah sambut
hahaha

Unknown said...

xpnh gak..
ari2 pnuh ngn kasih syg..

hans said...

hahahaha
aku sebab time valentine jer tak penah ada awek
nak sambut apa
hahaha

Unknown said...

haha..napa smpai ari valentine ko putus ek?

hans said...

naga lalu tempat lain la tu

Unknown said...

alaaaa..naga kan pnjg mst lah lalu smua tmpat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails