Thursday, August 15, 2013

Biskut chip chocolate

Bismillahirahamanirahim dan Assalamualaikum..

Untuk raya sempat lah aku buat 2 jenis biskut dan juga 2 jenis popia. Lepas tu Mama plak buat siput baby. Semua buat ala kadar aje. Pastu aku borong kerepek kat Air Hitam bawa balik rumah sebagai kudapan. Lagi Mama beli biskut 3 bekas lain2 jenis.

Tahun nie aku buat biskut sorang sorang tak seperti tahun sebelum. Kakak aku ada menolong. Tahun nie dia dah kene kerja jauh balik pula malam raya. Nak tak nak aku gigihkan sorang2 buat biskut. Sunyi je rasa time buat biskut tu, sebab biasanya aku dop berceloteh ngan kakak aku. huhu

Biskut yang dibuat tahun nie salah satu aku beri nama biskut chip chocolate. Bahan-bahan takde susah mana tapi masa cari bahan-bahan kat Mydin ada yang takde. Antaranya chip chocolate ngan serbuk koko. Nak tak nak kene pergi cari kat sweet berry kdai jual bahan-bahan membuat biskut ngan kek yang kat depan Billion KB tu.


Bahan-bahan

Mentega ( 1 cawan)
Gandum ( 2 1/2 cawan)
Gula Kastor ( 1/2 cawan)
Gula perang (1/2 cawan)
serbuk koko (3 sudu besar)
telur (sebiji)
soda bikarbonat (1/2 sudu besar)
esen vanilla (1 penutup)
chip chocolate (suka hati)
kurma -hiris halus (suka hati)
kismis (suka hati)

Cara-cara
1. Pukul mentega, gula kastor/perang dan esen vanilla hingga kembang.
2. Masukkan telur. Pukul rata
3. Masukkan tepung gandum dan soda bikarbonat. Kacau hingga sebati
4. Masukkan chip chocolate, kismis dan kurma. Kacau rata
5. Sudukan adunan atas dulang pembakar. Susun rata
6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit menggunakan api atas bawah.
7. Sejukkan dahulu baru masukkan dalam bekas.



Sepupu ckap biskut nie sedap. Dia yang dok ulang makan biskut nie. Biskut nie dah pun tinggal cikit. Dah tak boleh buat bekal balik JB. huhu

p/s ~ ingat kalau kakak khwin nak buat biskut nie untuk letak dalam balang kasi kat orang yg datang. apa macam??

1 comment:

Myra Jay said...

Sedapnya... boleh la cuba.. TQ sharing :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails