Tuesday, September 17, 2013

Perjalanan Shah Alam-JB 7 jam

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum..

Kembali meneruskan rutin harian setelah 4 hari bercuti. Sepanjang cuti nie memang hal projek di lupakan terus. Hinggalah hari berangkat balik, aku dapat headache yang memaksa aku untuk telan 2 biji penadol. Sapu cap kapak pun memang dah tak jalan. Dah lama sebenarnya aku tak kene headache hingga kene amik penadol nie. Pagi nie pun masih lagi dalam keadaan ting tong. Kepala seakan tak balance.

Semua nie ada sangkut paut dengan 7 jam perjalanana Shah Alam-JB. Selama nie tak pernah lagi sampai 7 jam. Paling lama pun 5 jam je. Kelewatan ini sebabnya bas rosak weii. Aku naik bas transnasional yang pada jadualnye dijangka berlepas jam 5 tapi 5.30 petang baru sampai basnya. Masuk plak depot bas sebab g isi minyak. No big deal yang kat situ. Meneruskan perjalanan macam biasa. Sampai air hitam berhenti kat R&R. Masa tu 8.45 malam. Driver bagi masa 25 minit untuk rehat.

Dah rehat semua, nak mula balik perjalanan driver dapat detect kata brek ada masalah. Kalau teruskan perjalanan akan mengeluarkan bau hangit dan boleh jadi bas terbakar. So driver kata better tunggu kat sini, mekanik dari Kluang akan sampai 30 minit lagi. So tunggu lah mekanik datang. Bukan 30 minit tunggu mekanik tu, dekat 45 minit juga la. Dah check-check semua bas bergerak cam biasa. Tapi kelajuan bas tersangat lah slow. Masih ada masalah barangkali. Driver tu pun bawa kat line kecemasan. Boleh bayangkan tak bertapa slownya. 

Kadang-kadang tu kat tengah lebuhraya, driver berhentikan bas turun tengok kat tayar belakang. Kedudukan aku dalam bas atas tayar tu lah. Ada ketikanya juga ada aku terhidu bau hangit. Masa tu agak cuak la takut tiba-tiba keluar api ke apa kan. Dalam rasa cuak tu sempat lagi aku tertido hinggalah masuk R&R Kulaijaya aku tersedar balik. Aku tengok driver bergegas bawa tong air masuk toilet. Bila dia dah keluar tu dia siram air kat bahagian tayar tu. Berkepul2 asap keluar. Tapi lepas tu driver teruskan perjalanan cam biasa.

Masa tu memang aku dah tak boleh tido. Memikirkan apa kemungkinan akan berlaku kan. Bila dah sampai tol Skudai barulah aku rasa lega sikit. Yelah sebabnya nanti aku turun kat Sri Putri. Dekat je lagi. Kalau turun Larkin tu ha memang gelisah juga la. Dekat 12.30 tengah malam selamat lah aku turun bas. Dah bergegas-gegas nak merempit pulak. Nasib baik masa masuk UTM tak kene tahan. Kalau tak aku mengamuk dengan pak guard tu. Sampai bilik aku mesej mereka yang berkaitan cakap dah sampai. Lepas tu aku memang bantai tido tanpa mandi. Dah takde rasa nak mandi waktu tu.

Lepas nie memang BLACKLIST transnasional. Sebelum nie aku dengar cerita kawan-kawan je yang mengalami masalah bas rosak nie. Bila dah kene kat aku sendiri memang tak akan 'pisang berbuah dua kali' la. Orang kata belajar dari pengalaman. Memang terbaik ah pengalaman nie. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails