Wednesday, September 4, 2013

Biskut Walnut Badam

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualikum..

Syawal makin hampir untuk melabuhkan tirai tapi baru hari nie nk update pasal biskut yang aku beri nama "Biskut Walnut Badam" ni. Maklumlah sejak dua menjak nie mood nak menaip tu malas. Bukan malas yang sikit-sikit tapi malas yang banyak-banyak. Bukan takde cerita nak berceloteh tapi takde daya jari nak menari. Kuwang2x..


Seperti yang sedia maklum tahun nie aku buat dua jenis biskut je. Bahan-bahan untuk buat biskut pun sama je dengan biskut yang sebelum ni, biskut chip chocolate. Nie kes nak jimat bajet. Dah pakai bahan-bahan sama jadi takde beza sangat resepinya. Yang perbezaan paling ketaranya warna sahaja. Yang nie putih bak mutiara dan yang satu lagi hitam bak si tampuk manggis. Sebabnya untuk resepi biskut walnut badam nie aku tak guna serbuk koko dan gula perang.


Bahan-bahan
Mentega ( 1 cawan)
Gandum ( 2 1/2 cawan)
Gula Kastor ( 1/2 cawan)
telur (sebiji)
soda bikarbonat (1/2 sudu besar)
esen vanilla (1 penutup)
kacang walnut (suka hati)
badam (suka hati) - dibakar dahulu


Cara-cara
1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
2. Masukkan telur. Pukul rata
3. Masukkan tepung gandum dan soda bikarbonat. Kacau hingga sebati
4. Masukkan kacang walnut dan badam. Kacau rata
5. Sudukan adunan atas dulang pembakar. Susun rata
6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit menggunakan api atas bawah.
7. Sejukkan dahulu baru masukkan dalam bekas.


Yang nie tak berapa nak habis. Pelik juga aku padehal aku pakai kacang walnut tu. Mahal ok. Tapi sebab tak habis biar aku makan banyak-banyak. Tak rugi belanja mahal-mahal sebab last-last masuk mulut aku juga. #suka

#saya ikhlas bagi makan biskut yang saya buat tu. melawak je

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails