Thursday, March 10, 2011

Apa pendapat korang? Bila memaafkan tapi perkara sama masih berulang..



Perlukah kemaafan andai bila kita memaafkan, kesilapan yang sama masih lagi berulang. Sedangkan apa yang dijanjikan sebelum ini untuk tidak mengulangi benda sama. Kadang kala hidup ini membosankan juga bila perlu menjalani rutin harian yang sama. Setiap saat harus memaafkan kau.

Yaa betul Islam melarang umatnya dari tidak bertegur sapa dengan sahabat seIslamnya yang lain dek kerana pergaduhan perkara keduniaan lebih dari 3 hari. Namun hati ini masih lagi tidak merelakan kemaafan diberi. Aku sangat Ego!! Betul aku memang Ego, tapi ini untuk memberikan satu pengajaran supaya kau akan ingat sampai bila-bila apa kesilapan yang dilakukan sehinggakan sukar mendapat kemaafan dan akan bertekad untuk tidak mengulanginya lagi. Bukankah itu cara yang baik untuk mengajar kau dari kesilapan kau?


Nanti harinya akan tiba juga, aku pasti berikan kemaafan bila hati ini dah puas dengan usaha kau mengharapkan kemaafan dari aku. Cuma kau jangan berputus asa menagihnya dari aku. Bukan aku kejam!! Tapi aku nak tahu sejauh mana yang kau sanggup lakukan untuk mendapatkanya.


sehingga berjumpa lagi..

Ikhlaskan diri dalam setiap perkara..


5 comments:

deqlis said...

sabor yer dik..
mmg klu kesalahan sama asyik berulang
kita kekadang harus tegas untuk menjauhkan diri/seolah-olah tidak memafkan dirinya... dgn niat dia berubah...ttp dlm hati kita mmg ingin nak memaafkan...jadik tgk kpd tujuan juga... jika niat adik adalah utk kebaikan bersama..tak salah klu kita tidak melafazkan maaf...

adik beritahu shj, jika dalam tempoh sekian2x..jika masih tak berubah....good bye n bye2x laa...

dan ketika itu, adik juga perlu kuatkan hati dan diri...agar tidak sedih dgn keputusan itu..

ingat, segalanya kita serah padaNya, jika dia adalah mmg insan yg ditakdirkan bersama dgn kita selamanya, inyaAllah dia berubah dalam tempoh masa itu, jika dia bukan ditakdirkan utk adik, maka percayalah akan ada insan lain yg bakal ditemui kelak...

sabar byk2x ya..

byk berdoa dan mohon petunjukNya..

take care!

http://ellismelia.blogspot.com

Adlan Solis said...

ouh..byk2 sabar yer^^'

lyndadyana said...

hurm.. pedih sgt..
kalo salu sgt wat salah..
thn mtk maaf..
mcm maaf 2 xd makna je..
bukan nk ego xnk maafkan...

Addam Juhari said...

tengah taching ke?ke ke ke

ummu uswah said...

memaafkan adalah suatu akhlak yg mulia. seperti mana kita suka dimaafkan maka org pun suka jk kita memaafkan.

hati yg bersih adalah pintu kebahagiaan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails