Friday, May 27, 2011

Moyang

Moyang! Pernah tak korang dengar or sebut perkataan tu? Dan adakah korang tahu apa itu moyang? Buat yang dah tahu boleh skip perenggan kedua sebab aku nak cerita pe maksud moyang. Buat yang tak tahu jangan nak skip, nanti kau tak dapat tahu maksud moyang tu. Kesian lak nanti.


Kalau mama, papa, ibu, ayah dan whatever (yang Nabil sebut dalam Maharaja Lawak minggu ke 8) adalah panggilan atau gelaran untuk mereka yang membuatkan kita wujud di dunia ini manakala datuk, nenek, toki (panggilan untuk datuk bagi orang Terengganu) pula adalah panggilan untuk ibu, ayah kepada mama, papa kita. Okeh moyang tak termasuk lagi ya. Nie baru aku nak cerita. Moyang pula merupakan ibu dan ayah kepada nenek dan datuk kita. Kalau ada sekarang pun maybe dah berumur dalam lingkungan 90 atau mungkin 100 tahun.


Kau masih berkesempatan tak nak tatap wajah moyang? Kalau ada share-share lah. Alhamdullilah aku masih lagi berkesempatan nak jumpa dan kenal dengan moyang aku. Jadi kat cnie aku nak share wajah-wajah moyang aku dan serba sedikit info. Tapi yang perempuan je lah ya, sebab yang lelaki aku tak jumpa gambar.


Gambar 1 

Ini mak kepada nenek aku (yang aku panggil Mek. Orang kelantan kan famous dengan gelaran 'Mek') dan merupakan nenek kepada Mama aku. Alhamdullilah sampai ke hari ini, moyang aku masih lagi dipanjangkan usianya. Masih berkesempatan untuk menatap wajah cicit-cicitnya dan moyang aku nie tak nyanyuk. Boleh lagi mengingati aku yang jarang-jarang dapat jumpa dye. Umur nenek aku pula dalam lingkungan 90++ (tak berapa nak sure).

Gambar 2

Yang nie pula, nenek kepada ayah aku. Mak kepada nenek atau atuk aku, yang tu aku tak sure. Gambar nie dijumpai sewaktu kemas rumah dalam usaha meng'renovate' rumah. Mama aku terus perkenalkan dan bagi gambar nie kepada aku. Moyang aku nie dah tiada (marilah sama-sama sedekahkan Al-Fatihah), sejak aku belum dilahirkan lagi. Jadi aku memang tak sempat nak kenal dan face to face

Tahu akan asal usul merupakan satu kelegaan pada kita untuk terus meyakinkan kita siapa kita yang sebenar. Mengetahui susur galur keturunan merupakan satu peluang untuk kita lebih mengenali saudara-saudara jauh. Ayuh kembangkan keturunan. Wahh cam dah nak kahwin lagaknya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails