Thursday, June 10, 2010

''kahWIN SaNA..NikAH sINI..5 PasANGAN seTIap MaLam..LemBU Pun keNE seMBELih..mOOOHHHH

Cuti sekolah dah pun bermula 1,2,3,4, dan 5 hari yang lepas. Jalan raya kat kampung shaira juga dah mula sibuk. Nak p seberang jalan pun ambik masa 5 minit nak seberang. Dasyat betul. Nie semua sebab orang bandar mula pulang ke kampung untuk ziarah menziarahi antara satu sama lain. Ziarah menziarahi nie tak perlu nak tunggu Hari Raya, bila-bila pun boleh ziarah menziarahi. Untuk mengeratkan hubungan silatulrahim orang kata.


Bila tiba musim sekolah, tak lain dan tak bukan lagi. Majlis kahwin (bekwoh) pasti akan ada. Sana sini orang dok menjemput untuk ke majlis kahwin. Kadang-kadang dalam masa sehari ada 5 majlis undangan perkahwinan. Wahh mana nak letak ya makanan yang dimakan. Perut manusia bukan macam perut lembu. Lembu takpe makan banyak pun sebab perut lembu ada empat bahagian. Masuk sana keluar sini. Lembu boleh kisar makanan yang masuk sebanyak dua kali. Bila masuk ke bahagian kedua, ia akan keluar balik sebelum masuk kebahagian ketiga. Wahh sungguh menarik apa yang telah Allah jadikan nie pada seekor lembu. Pasti ada sebab-sebabnya Allah jadikan sebegitu rupa.



Hah bila majlis kahwin mesti ada daging kan? Lembu pun nanti kene sembelih. Sapa yang nak tengok empat bahagian perut lembu boleh lah p lah tengok. Bila ayam dah kok kerek kok tu dah kene bangun, nanti terlepas plak.

Bila cakap pasal kahwin nie shaira pun ase nak kahwin jugak. Lau boleh shaira nak kahwin malam nie, tapi apakan daya takde orang masuk minang lagi.. Malam nie shaira nak p majlis orang nikah. Apa yang hanya Shaira dapat lakukan hanya melihat sahaja.
@_@



* TUNGGU AWAK MASUK MINANG SAYA, BARU SAYA KAHWIN..

9 comments:

Kie-yu said...

hehe~
meriah betul dgn kenduri bile tiba
cuti sekolah kn..

aimee said...

seronok kenduri kawen sbb bole mkn banyak-banyak-banyak. haha

naz said...

masa ni lah budak sekolah di kerah kerja haha

Hapiz Rahman said...

lama dah x pegi kenduri kawen.. huhuhu

http://cintahatikamu-novelonline.blogspot.com

sHaiRA haIFA said...

kie-yu ~ ye kah kie-yu time cuti nie lah org nk buat knduri kndara. smua sanak saudara dapt pulang. kumpul amai2..

sHaiRA haIFA said...

aimee ~ a'ah leh makan bnyk2. kalau kene yg free lg bst. tu pun lau masakan sdp lah..kalau xsdp xmkn bnyk jgk kan cik aimee?

sHaiRA haIFA said...

naz ~ kerja apa naz?

sHaiRA haIFA said...

Hapiz Rahman ~ nape lama dh xprgi? xde org jmput ke?

Che Daisy said...

huhu..biasalah time cuti semua berebut nak buat majlis..sampai kekadang tu sampai tak cukup kaki dan tangan..tak menyempat2 nak hadir..apa pun kena datang gak..esok lusa kalo sendiri kawin kaa..anak cucu kawin ka..tk dak sapa nak mai..:D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails