Saturday, April 23, 2011

Trenz nama panjang dan glamour

Zaman sekarang nama yang diberi oleh Mak Ayah untuk baby yang baru lahir semuanya panjang-panjang dan nak glamour-glamour. Macam Nur Rania Yasmin, Muhamad Alif Akil, Damia Alisya, dan macam-macam lagilah. Tapi dari nama yang panjang-panjang tu yang panggil hanya secotit je.

Kalau nama Nur Rania Yasmin dipanggil Nia, Yas. Nama Muhamad Alif Akil pula panggil Akil, Alif. Kalau nama Damia Alisya dipanggil Mia, Isya. Bagi aku kalau nak panggil pendek-pendek baik bagi nama yang pendek-pendek je. Mudah, senang. Lagipun bila g Jabatan Pendaftaran Negeri ke Jabatan pegangkutan Jalan ke senang orang yang keje kat situ nak sebut nama. Tak pun nanti takdelah sampai tak muat nak tulis nama dalam IC, lesen tu semua. Contohnya dah terjadi kat Bapa Saudara aku. Nama dye 'Muhamad Khairul Adhari Shah'. Disebabkan nama dye panjang sangat, nama dye 'Shah' kene buang dari letak dalam IC. Tapi nie bukan zaman sekarang tapi dah lebih 20 tahun. So no wonder lah nama aku turut panjang. Hahaha

Jadi nama panjang-panjang dan glamour nie dah lama menjadi satu fenomena. Tapi nama zaman sekarang lagi glamour lah. Mungkin dah takde lagi bayi-bayi yang baru lahir diberi nama Zaiton, Fatimah, Ali, Abu dan bla..bla.. Yelah nama macam kolot je kalau disebut. Tapi janganlah kita mentafsirkan dan malu jika nama kita kolot macam orang dulu-dulu, sebab disebalik nama itu sendiri mungkin maksudnya lebih baik dari apa yang kita sangkakan. Jangan hanya nak glamour je. Lagipun dengan nama yang macam tu lah senang cikgu-cikgu dan kawan-kawan nak ingat. Jadi kita bersyukurlah dengan apa nama sekalipun yang diberikan oleh Mak Ayah kita.

So nanti kasilah nama yang senang-senang dan ada maksud yang baik untuk anak-anak sendiri. Kalau nak nama yang glamour sekalipun kasilah pendek-pendek jangan kasi panjang-panjang. Contohnya 'Batrisyia' dengan maksudnya pun sedap iaitu cerdik & pintar. Hah yang nie aku dah coppp untuk beri pada anak aku ya. Jangan sapa-sapa amk.. Opss ''Tergedikxx'' lak..

2 comments:

hana said...

ahaha..
nama sye pun panjang gak..
heheh

::bY_nia:: said...

motif?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails