Tuesday, December 8, 2015

Resepi Blueberry Cheese Cake

Assalamualaikum..

Memang dah lama aku plan. Bila hari jadi adik aku sendiri nak buat kek. Dan memang nak buat cheese cake. Birthday adik bulan 11 seingat aku dari bulan 9 kot aku dah sibuk google resepi ngan cari bahan-bahan. memang excited habis lah. Masa dekat2 nak birthday adik tu aku risau gak kot2 dapat kerja ke org panggil iv ke. Nanti tak dapat lah nak celebrate n buat kek tuk adik. 

Tapi alhamdullilah hasrat aku tercapai gak sebab sampai harini aku masih lagi kat rumah. Meng'anggur' tapi bendi yang keluar. Ok cerita bendi nanti aku update. 

close up blubbery cheesecake

Memandangkan kat atas tu cam kosong je aku decide letak coklat. Tapi... 2,3 hari lepas simpan dalam peti pewarna coklat m&m mengotori kek. Dah tak cantikk. Nak makan pun macam tak lalu. Aku cungkil buang kot yg warna tu. Hehe




Bahan- bahan blueberry cheese cake 

dasar kek
150g biskut digestive dihancurkan
70g mentega cair

adunan keju
250g cream cheese - suhu bilik
250ml whipping cream
60g gula kaster
1 tbsp lemon jus
1 1/2 tbsp gelatin halal
50ml air
parutan lemon
blueberry jem

Glaze
1/2 tbsp gelatin halal
50ml air 
blueberry jem

Cara-cara untuk bake blueberry cheese cake 

1. Dasar biskut : gaul rata biskut yang dah dihancurkan dengan mentega cair, kemudian rata dan tekan padat ke dasar loyang (spring form) kemudian simpan dalam peti sejuk.
2. Adunan keju : pukul whipping cream hinga pekat,ketepikan.
3. masukkan air ke dalam mangkuk tabur gelatin dan biarkan gelatin kembang dan panaskan secara double boil. Ketepikan.
4. Pukul cream cheese dan gula hingga rata dan tidak berketul. Masukkan jem blueberry, parutan lemon dan lemon jus putar hingga rata.
5. Masukkan gelatin cair dan gaul rata. Akhir sekali masukkan whipping cream, kaup balik hingga sebati.
6. Kemudian tuangkan adunan keju dan ratakan. Simpan dalam peti sejuk selama 4 jam @ semalaman.
7. Glaze : masukkan air dalam mangkuk dan tabur gelatin biarkan mengembang. Kemudian panaskan secara double boil sehingga gelatin cair. kemudian gaul gelatin cair bersama jem blueberry hingga rata. Biarkan suam baru tuang keatas adunan keju. Ratakan dan sejukkan dalam peti sejuk.

Selamat mencuba :)

8 comments:

puanstoberi said...

rajin ni..kalau dekat, akak tempah kek dekat awak tau.. :D

Kakzakie Purvit said...

Blueberry cake salah satu yg kakak suka selain coklat cake Seraa
Kalau dapat sepotong pun jadilah:)

nuyui a.k.a miss YUI said...

sdpnya..pebret ni..

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedapnya Seera..
Macam nak mencari kek pulak akak dibuatnya :)

paridah said...

PANDAI SERAA BUAT BLUEBERRY CAKE DGN HIASAN COKLAT SEDAP NI...

Falsya said...

aduhaiiii...sedapnyeeeee....nie yg rase mcm nak buat jugak nie..

Qaseh Vee said...

hari ini saya try buat japan cheese kek tak naik gebu mcm gambar pd resepi yg saya tgk ... huhuhuuu

Siti Yang Menaip said...

omooo omoo sedapnya =)
bestla blog ni banyak resepi.. CT suka..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails