Saturday, December 18, 2010

Tunggang Terbalik Hidup Ini

Kehidupan ini merupakan satu percaturan untuk hari esok (alam Barzakh). Andai banyak amalan yang kau lakukan pasti kau masuk Syurga, tapi jika sebaliknya, Neraka jahanamlah tempat mu. Tampung lah segala dosa-dosa lampau kau dengan amalan-amalan yang berfaedah. Abadikan sepenuh jiwa raga kau hanya buat pencipta.

Kadang-kadang kita berada di atas, 
Kadang-kadang kita berada di bawah..

Kehidupan ini juga merupakan satu percaturan untuk kita meneruskan hidup. Andai hari ini kau gagal, esok kau pasti berjaya. Ianya tak akan selamanya gagal. Tapi andai kau berjaya hari ini tak semestinya esok kau akan terus berjaya. Kau pasti akan jatuh dan rebah. Namun kau tak semestinya terus rebah dan tidak bangun, malah kau akan terus bangkit untuk mencapai apa yang kau impikan.

Sebagai pelajar contohnya, jika hari ini kau dapat tau keputusan peperiksaan kau tak sebaik yang kau sangkakan, jangan sesekali kau mengalah dan menangis. Selagi ada waktu teruskanlah usaha kau dan pastikan kau berjaya. Sasarkan target yang kau harus dapat. Jika hari ini kau tau keputusan peperiksaan kau sangat baik, jangan lah kau terlalu gembira kerana kau mungkin akan kecewa suatu hari nanti. 

Setiap pertemuan, pasti akan ada perpisahan..
Andai tidak mahu akan perpisahan, jangan ada pertemuan..

Kehidupan ini ada kelahiran dan ada kematian. Kelahiran itu akan menemukan kepada pertemuan. Manakala kematian itu pula akan menemukan kepada perpisahan. Lahirnya seorang anak Adam pasti akan menemukannya kepada seluruh ahli keluarga dan sahabat handai. Manakalan matinya seorang anak Adam, maka terputuslah segala hubungannya dengan dunia, kecuali tiga perkara iaitu doa anak yang soleh @ solehah, sedekah jariah dan ilmu yang bermanfaat.


Sehingga berjumpa lagi

Gembira Selalu, Hilangkan Kedut di Wajah Anda


14 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

Kadang-kadang kita berada di atas,
Kadang-kadang kita berada di bawah..


suka yg ni

misz nana said...

love this post..

lumrah hidup kat dunua nih :)

shera haifa said...

faiz ~ hdup xkan smpurna jika kita sntiaa d ats,, kenikmatan hdup ini bila mana ada msa kita berjaya dn ada kala kita gagal..

shera haifa said...

misz nana ~ kdg2 kita kene kaji hdpun kita..dr c2 kita akn tau makna kehidupan yg sbnar..

hans said...

yups
semua orang mesti mengalami semua nih

P/S : Seronok Kan Bila Kena Prank Dengan Kawan Sendiri?

shera haifa said...

hans ~ 4 sure..kenikmatan hdup trletak d cnie..opss bukan d blog ini tp d dunia ini..hehe

E.d.Y said...

nice...entry yg best

shera haifa said...

edy ~ mekacih..entry nie brsngkut paut dgn khdupn sndri..

hans said...

blog pun termasuk di dalam dunia ni lah juga tu :)

P/S : Tiba - Tiba Teringat Kisah Lama

shera haifa said...

hans ~ ya btl..xkisah lah online ke xonline ke smua trmsuk..:P

hamzah ian said...

ini la hidup

darkbatman said...

dats life..

JAI said...

Wah..entri penuh makna..termenung kejap..hehe..menarik

shera haifa said...

hamzah ~ ya btl..ini lah khidpn sbnr kita

darkbatman ~ yehh..fully in life

jai ~ hayatilah khdupan kita yg sbnar..

selamat beramal.. =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails