Wednesday, July 14, 2010

''Sejarah perkataan itu''

Hari nie hari ketiga menjalani kuliah. Tapi hari nie takde kuliah pun. Apa yang ada? Hanyalah perjumpaan dengan lecturer bagi membincangkan tajuk-tajuk Projek Sarjana Muda (PSM) aka Projek Serabut Minda. Makin tension plak aku rasakan dikala ini. Minggu pertama dah sibuk mengalahkan punya harta berjuta-juta nak kene sattle. Apakah?

Semalam masa kuliah kimia bahan, seorang lecturer ada bercakap sal perkataan nie>>>
Air Besar!
Air Kecik!
Apakah? Ala yang benda yang korang dop buang tu lah yang besar dan yang kecik.
Perkataan nie mulanye dilahirkan masa zaman-zaman dahulu (sila kembali ke zaman dinasour).
Orang dulu-dulu tinggal kat tepi laut atau sungai. Jadi untuk proses pembuangan, diorang punya tandas atas air. Bila benda yang dibuang tu jatuh dan bunyi air berkocak besar jadi benda yang dibuang tu digelar air besar. Tapi bila yang dibuang tu menyebabkan air berkocak kecil, ia digelar air kecik.

nota kirikanan :
sapa yang dah tau sal keturunan perkataan ini?


10 comments:

NARDtheNERD said...

i tak belajar ni pun dalam kimia bahan...hehehe~

Abu Luqman said...

sory tnet tak klear .. tak leh bw

☆与王ㄗ王ㄒ☆ said...

ak tak dengar pn topik ni dlm kelas tu weh.~~~ sah2 aku ttido time tu...huu~ ~.~

sHaiRA haIFA said...

NARDtheNERD ~ hehe..,
satu topik yg bgus nie.rugi u xbljar,..

sHaiRA haIFA said...

Abu Luqman ~ its ok.. ;p

sHaiRA haIFA said...

sepet ~ kow nie tido ehhh?
kata je dop dpn pada aku tp tido jgkk.;p

ice♥ice said...

lar..mcm tu upe nye..hehe :P

sHaiRA haIFA said...

ice ~ owwhh baru tau gak ehh..hehe

hans said...

ar ar kan
betul juga tu
hahahaah

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

sHaiRA haIFA said...

hans ~ yehh btl lah,,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails