Monday, November 29, 2010

''Kawan is Everywhere''

Dimana sahaja kita berada pasti kita akan bertemu dengan orang yang tak pernah kita jumpa sebelum nie. Apa yang pasti bila kita bertemu dengan orang tu, kita akan kenal2 then terus kita akan jadi kawan. So dalam berkawan banyak kita kenal macam-macam jenis orang.

Ada yang pengotor. Bilik bukan main lagi bersepah. Baju tergantung sini sana. Setahun dop bilik tu, setahun juga lah tak bersapu. Ada lak yang jenis ''semua nak A'' je. Yang macam cerita kat TV3, lakonan oleh Nabil Raja Lawak. Jenis yang macam nie semua nak dye je yang betul even kita tau benda tu mmg salah. Tapi selalu aku layan je orang macam nie. Aku tak nak gaduh-gaduh dop bertengkar sal benda yang aku pasti betul. Selain pada tu ada yang jenis dop mengata kat belakang. Yang jenis mcm nie ramai kot n mybe aku tergolong gak. Huhu.. Dah tau aku mengumpat tapi selalu je buat. Subhanallah.

Tapi bagi aku, aku tak kisah apa jenis perangai pun korang asalkan bila aku susah ada yang boleh membantu. Tapi sekarang ''kawan senang ada dimana2 kawan susah entah ke mana''.. Yaa aku jarang nak susah dan aku tak penah cuba nak menyusahkan orang. Selagi aku boleh buat sendiri aku akan lakukan tanpa minta pertolongan orang lain. Lagipun aku tau yang tolong kita bukan semuanya ikhlas tapi maybe atas sebab belas kasihan. Namun walau apa pun sebab aku tetap ucap 'Terima Kasih' bila mereka tolong aku.


Aku jenis yang suka 'sound direct' means bila aku tak suka dan aku tak puas hati aku akan cakap depan-depan. Tapi tengok atas keberanian gak coz kadang-kadang rasa takut, hormat diorang and nak jaga hati orang boleh jadi aku diam je. Tapi bila berhadapan dengan jenis kawan yang suka 'sound direct' aku tak boleh berdiam diri. Kena lah lawan balik ann. Sebagai contoh, bila kita nak kene bunuh dengan orang tu, mesti kita nak defend and nak bunuh orang tu juga.


Nak kupas semua isu tentang kawan memang banyak. Nak buat perbahasan tajuk berkaitan dengan kawan memang banyak point. Entah-entah kedua-dua pihak tak nak beralah. Kesimpulannya, bagi aku dengan sapa korang nak kawan just kawan je. Tapi jangan lah dop berkawan dengan orang yang akan memusnahkan hidup kita, tapi berkawan lah dengan mereka yang boleh membawa kita ke arah kebaikan. Lagipun bukan dalam segala benda kita baik. Then satu lagi, kawan lah dengan orang yang betul-betul ikhlas nak kawan dengan kita bukan sebab kelebihan, kecantikan dan harta benda yang kita ada tapi sebab kita adalah kita. So 'be as yourself' jangan nak tiru orang lain.

Gembira Selalu, Hilangkan Kedut di Wajah Anda.

8 comments:

anne said...

paling sedih bila ada kawan yg baik ngan kita jadi talam dua muka. depan kita punyalah baik, tp belakang kita..duk kutuk.

nur said...

setuju dgn kwn susah entah ke mana tu..
ALL IN ONE

Unknown said...

aan ~ ramai kot cm tu..sabar lah ann lau ann ada kwn cm tu..

nur ~ thx coz stuju..rmai kot yg cm tu..jarang nak jumpa kawan btl2 nak kwn ngn kita..susah sng bersmaa2

Padin said...

kena bijak memilih kawan, yang boleh bantu kita menceriakan kehidupan,

hans said...

lumrah dunia
kau xdapat lari dari jumpa manusia macam tu sebab mereka ada dimana2

P/S : Followers Blog Tu Banyak! Komen Beratus - Ratus! Tapi Apa Yang Hebatnya Blog Tu?

Unknown said...

padin ~ yaa,.. btl tu padin time sedey ada gak yang blh hiburkan kita dan tempat kita meluahkan..

hans ~ memang ada dmana2..so kita lah yang kene pandai lari dr mereka2 yg xsepatutnya untuk kita dekati...

Nazz@Purple said...

setiap org ade kelemahan dan kelebihan masing2..dlm berkwn..kite kene terima dia seadanyala..kalo tak mampu..cr je kwn lain..

Unknown said...

nazz ~ stuju dengan nazz,,lau tak suka let others go..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails