Friday, November 27, 2015

Green Tea produk Thailand

Assalamualaikum.

paket green tea Thailand

1st time pergi Takbai entry sini, aku tak berminat pun nak beli green tea tu. Sebab dalam kepala ni dok fikir buat apa beli kalau beli yang dah siap dibancuh lagi senang. Lagipun bukan nak minum sokmo. Jadi tak terbeli lah. Kat sana satu paket tu RM8 je. Tapi kat Malaysia aku tengok ada jual RM12, ada juga yang jual RM15. Bergantung kepada untung lah, berapa banyak yang mereka nak kaut. Mungkin tukang jual tu pun entah orang yang keberapa dah dapat harga borong kan. Bila dia borong pun dah mahal tu yang  mark-up harga tinggi sikit.

Kali kedua pergi Takbai baru lah aku beli green tea ni. Tu pun aku tanya Long nak ke tidak, sekali adik lelaki aku yang nak. Haha. Untuk menunjukkan yang aku ni kakak yang baik beli ajelah. Selain dari green tea ada juga black tea. Kalau kat malaysia gak ore pangil teh beng @ teh ais. Harga sama juga RM8. Tapi aku tak beli lah yang tu sebabnya lagi tertarik dengan green tea punya.

1 sudu serbuk = 1 jug

Cara nak bancuh teh hijau ni sama je dengan nak bancuh teh biasa. Rendam dalam air panas 1 sudu besar serbuk lepas tu tapis amik air je. Campur susu kacau-kacau dan rasa. Hah siap dah. Sekejap je sebenarnya. Tapi kalau malas, beli yang siap bancuh juga sekejapnya. Itupun kalau kat pasar.. Kalau kat rumah tak dapat nak minum lah kalau tak bancuh sendiri. Owhh ada orang kata guna susu cair carnation lagi sedap.. Bagi aku campur jelah susu apa pun asal menjadi teh hijau je.

p/s ~ teh hijau ni tanpa susu tak pernah pulak aku minum.


16 comments:

Korn Ahmad said...

oh 8rm je kat sane. smpi sni kemain mahal dorang jual. aku beli aritu 13 hengget kalo x silap.

Kakzakie Purvit said...

Oh.. air dia betul-betul green
Kalau green tea yg biasa kita minum tak green tapi still yellow kan..

paridah said...

teh hijau thai hijau warnanya ya.. tapi teh hijau cina xgitu n teh hijau cameron highland xhijau juga...boleh juga dicuba tapi kalau hijau sbb pewarna bhaya juga kan...

nurhuda said...

sedaaaaaaap favourite saya nii

CIK TOM said...

wah nampak sedah airnya! ciktom mmg suka sgt minum green tea thai ni..tapi biase beli dah siap je..mahal n xpuas minum..kalau buat sendiri lg best ek..cuma ct xtau nak beli kat mana serbuk green tea thai tu..green tea biase jual takde rasa & color camtu..

Zie Has said...

dah ada kat rumah ... RM20 sekali pos :)

Unknown said...

ok lah tu.. kalau g beli sndiri kat sana cmpur kos bas, penginapan lg mahal kot.. hehe

Unknown said...

aah mmg wrna hijau..

Unknown said...

ni baru betul dengan nama teh hijauh.. hehe.. btl2 kalau hijau sbb pewarna bahaya jugak..:(

Unknown said...

favourite SR jugak kalau beli kat gerai.. :)

Unknown said...

kalau beli satu bks bsar RM3. tp lg untung kalau dapat beli serbuk dia.. ada je org jual online CT..

Unknown said...

pos dah RM7.. Ok lah 1 pakeh RM13 kan..

OKje said...

Teh hijau ni okje minum yg tak bersusu dan bergula SR. Kalau nak buh susu cenggini, okje lebih suka teh biasa

OKje said...

Teh hijau ni okje minum yg tak bersusu dan bergula SR. Kalau nak buh susu cenggini, okje lebih suka teh biasa

Cik Nara Tunie said...

Sy order melalui fb, anglim world rasny.. Rm9 je... Termasuk post semua rm14.30 murh sangt! Untung pun untung! Beli ni pon sebb xlrt nk keluarkn duit beli 1 big cup tu rm4 byg kn 3kali beli telajk 1bungkus dh tu ..hehe

AD said...

Teh hijau.. Saya siram kt pokok kari.. Trus sakit n mati... Takutnya nak minum...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails