Wednesday, March 6, 2013

Chakoi Sabah

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum..

Tahu tak makanan nie apa?


Ok kalau x pasti, makanan nie namanya chakoi. Kalau kat Kelantan orang pangil char kuey. Kalau kat Terengganu plak kayu keramat. Masih lagi ragu-ragu dengan namanye? Ce google untuk dapatkan gambar yang lebih jelas. 

Chakoi @ char kuey @ kayu keramat nie, kalau kat Sabsh dye akan letak margerin dan kaya tau. Kalau kat Kelantan nie makan aje begitu. Cicoh dengan air kopi umphh sedak ohh. Kawan aku (sorang) yang g cuti-cuti Sabah nie, dye dilahirkan di Sabah dan menetap di sana sampai darjah 3. So dye pernah makan cakoi yang ada kaya margerin bagai nie. Bila dop kat Johor (pindah) dye cari cakoi macam nie xjumpa. Bila dye buat kat rumah beli kaya sendiri, dye cakap x sedap and x sama macam kat Sandakan nie. Kaya yang diorang guna tu diorang buat sendiri kebanyakkannya. Tu yang berbeza rasa agaknya.

Cakoi nie sedap di makan panas2. Sebab bila dah sejuk agak keras la untuk dimakan. Tapi sejuk pun tetap habis juga. Ni pengalaman pertama aku makan cakoi dengan kaya n margerin. Best la. Tak rugi rasa.

p/s ~ suka cuba makan makanan yang pelik2 nie..

2 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

tgk gmbr nmpk sedap tu..sni pggl cakoi =)

shera haifa said...

@nuyui a.k.a miss YUI - memang sedap.. terbaik dari sabah.. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails