Saturday, March 9, 2013

Agnes Keith House, Sandakan

Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum..

Setengah hari telah pun dihabiskan dengan pergi melawat sedara mara kat Sepilok dan mencuci mata dengan lihat alam ciptaan Allah SWT yang cantik kat RDC. Lepas pada tu kami patah balik ke bandar Sandakan dan singgah makan dekat Pasar Sim Sim. Kat pasar nie famous dengan makanan laut yang dibakar. Setelah kenyang jangan pula lupa nak sembahyangkan. Dah jumpa masjid tu terus aje singgahnya.

Bila dah setel semuanya, perut dah kenyang, sembahyang pun dah baru lah best teruskan perjalanan. Destinasi seterusnya ialah Agnes Keith House. Apa ada kat rumah nie? Rumah nie sebenarnya tinggalan orang zaman dulu2. Sekarang nie rumah nie dah pun diambil alih oleh Muzium Sabah dan bayaran masuk hanyalah RM2/pax. Untuk tahu lebih lanjut pasal rumah nie leh klik Agnes Keith House.


Owhh untuk pengetahuan, rumah nie berhantu. Siyess memang berhantu. Yang tak leh bla  siap ada buku yang menceritakan peristiwa2 yang berlaku pada mereka yang tinggal kat rumah nie before di amik oleh Muzium Sabah. Aku yang membaca peristiwa tersebut turut naik bulu roma wei. Terasa bagaikan ada sesuatu yang memerhatikan. Aku siap cakap ngan kawan lagi, "nak kuar bagitahu aku sekali". Dengan bunyi "krak..krak" lagi lah menambahkan rasa takut dalam diri. Apa pun aku suka rumah nie sebab xde peraturan masa kat dalam tu. Suka hati nak lalu mana cuma xleh amik gambar aje. Berbeda sangat dengan rumah terbalik. Tak boleh lalu melainkan atas karpet merah, tak boleh sentuh dan ya juga tak boleh amik gambar. 

p/s ~ Aku sebenarnya agak rimas dengan peraturan. Tapi peraturan Allah SWT aku x kisah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails