Wednesday, April 21, 2010

''LihATlah mEreKA''


Pernahkah anda menatap orang-orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur? Kalau belum, cubalah sekali saja menatap mereka saat sedang tidur.


Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling wajar dan paling jujur dari seseorang.

Seorang artis yang ketika di panggung begitu cantik dan gemerlap pun akan tampak polos dan jauh berbeza jika ia sedang tidur.

Orang paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.

Perhatikanlah ayah anda saat beliau sedang tidur. Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya. Orang inilah yang tiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

Sekarang, beralihlah. ... Lihatlah ibu anda... . Hmm... kulitnya mulai keriput dan tangan yang dulu halus membelai- belai tubuh bayi kita itu kini kasar kerana menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita. Orang inilah yang tiap hari menguruskan keperluan kita. Orang inilah yangpaling rajin mengingatkan dan membebeli kita semata- mata kerana rasakasih dan sayang, dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.

Cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai..sayangi itu... Ayah, Ibu, Suami, Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat, Semuanya...

Rasakanlah sensasi yang timbul sesudahnya. Rasakanlah energi cinta yang mengalir perlahan-lahan saat menatap wajah mereka yang terlelap itu.

Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan orang-orang itu untuk kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.

Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan tampak lagi melalui wajah-wajah jujur mereka saat sedang tidur. Pengorbanan yang kadang melelahkan serta memenatkan mereka namun enggan mereka ungkapkan.Dan ekspresi wajah ketika tidur pun membantu untuk mengungkap segalanya.Tanpa kata, tanpa suara dia berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini". Dan penyebab lelah dan penat itu? Untuk siapa dia berpenat lelah Tak lain adalah KITA... ..

Suami yang bekerja keras mencari nafkah, isteri yang bekerja keras mengurus dan mendidik anak, juga rumah. Kakak, adik, anak, dan sahabatyang telah menemani hari-hari suka dan duka bersama kita.

Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang pernah terjadi dengan menatap wajah-wajah mereka. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok mereka "orang-orang terkasih itu" tak lagi membuka matanya, untuk selamanya ... "


17 comments:

AkU said...

hmmm..saya rse..i will never have dat opportunity anymore..hmmm..

sHaFAa said...

tngok parents tido xkan xde peluang jgk?
bila dh khwn tngok istri tido?
ermmm

AkU said...

well..parents..dah terlambat kot..

wife..hehe..lambat lagi..

sHaFAa said...

owh..
sory k..

xpe insyallah akan tiba masanye tuk tngok istri tido...
=)

AkU said...

NVMD..tak kesah pown..

Insyallah..but takut sebelom isteri tido..saya tido dlu..lol..

sHaFAa said...

ok..

haha..melampau btl.
stiap ari tido dlu dr istri..

AkU said...

penant ma..hehehe..^^

husnazainal said...

hr2 nak kena tgk muke mak ngan abah tdo pasni...

kite takkan sedar mase berlalu...

sHaFAa said...

aku ~ penat hah p tido skrg..hehe

husna ~ hah kene2..p tngok skrg pun xpe

YucIkA said...

kenapa awak buat saya sebak???

waaaaaa :(

p3perak said...

hoho..
rindu my mom n my dad..
thanks sis..

NICK IRFAN said...

btol ke boleh nmpk espresi muka dorg??? nnt nk try tgklah... thnkz! insaf plak baca...

H@n$ Xy said...

owh..raser tersentuh gak lah..thanks for this post..i love it~~

sHaFAa said...

ika ~ i not meant to make u sad,,sory ika

p3perak ~ ok..wlcme.

irfan ~ ermm..bila mreka pnt mst nmpak kerut2..gud luck tau..tngok btl2..

h@n$Xy ~ ok..thx

NichKhun said...

ala sedey la baca entri ney.. huhuhu.. saya sangat sayang mak ayah saya.. huhuhu

::FAIZ FARISH:: said...

teringin tgk sidia tido.. hehehehe

sHaFAa said...

NichKhun ~ smua org syg mak ayah..=)

faiz ~ hah p skodeng nti yaa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails