Friday, June 15, 2012

Rumah syurga makanan : Nasi tumpang

Assalamualaikum..

Selamat pagi Jumaat.. Hari nie cuti untuk Kelantan.. Sungguh merasa damai dan tenangnye berada di kampung ini.. Dapat menghirup udara segar *Alhamdullilah.. Dapat mendengar bunyi kicauan burung *Alhamdullilah.. Yang paling utama dapat bernafas dengan menyedut Oxigen yang dibekalkan kepada semua kehidupan alam ini. *Alhamdullilah..

Korang dah bersarapan? Apa sarapan hari nie? Betullah kata orang berada dirumah(kampung) diibaratkan sebagai syurga makanan. Oleh itu aku sangat suka berada di rumah. Sebabnya macam2 makanan boleh makan. No wonder kawan aku yang dop obersea tu siap buat list makanan lagi sebab dye dah nak balik M'sia hujung bulan nie. 


Pagi nie aku sarapan dengan nasi tumpang aka nasi tupea. Penah dengar akan nama makanan 'nasi tumpang' ini? Kalau penah bagus kalau xpenah, rupa nasi tumpang macam dalam gambar kat atas nie. Kenapa di panggil nasi tumpang? Entah laa aku pun xtahu. Apa yang aku rasa sebabnye nasi dan lauk2 dalam tu menumpang antara satu sama lain dalam bungkusan daun pisang. 


Dalam nasi tumpang ada lauk? Ofkos laa.. Kalau makan nasi mesti ada lauknye. Tipulah kalau kata "aku makan nasi sahaja". Aku xpercaya!! Kalau makan nasi pun sekurang2nye  mesti ada telur mata kerbau. Dalam nasi tumpang nie lauk2nye ialah udang dan telur sambal  beserta serunding ikan. Walawehh best! Aku dah close up dah tu apa yang ada. 

Sapa yang dah merasa apa komen korang tntang nasi tumpang nie? Yang belum rasa aku syorkan korang patut merasa nasi tumpang nie. Tak rugi wei. Best!

p/s - Biar hina di sisi dunia .Asal mulia di sisi Allah..

3 comments:

Jahirah said...

penah dengar tp xpenah makan nasi tumpang...

safurara said...

wahhhh ramai update pasl nasi ni.tp xpenah mkn lg.

Unknown said...

wahhh mesti sedap ni :D serius baru 1st time aisyah tahu ada nama nasi tumpang..haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails