Friday, May 7, 2010

''KeikHLasan''

Keikhlasan itu sendiri amat penting bagi kehidupan seseorang itu. Dalam setiap pemberian hendaklah dengan tangan yang terbuka, juga dengan hati yang lapang. Apa yang dimaksudkan dengan keikhlasan adalah ketika engkau menjadikan niatmu dalam melakukan sesuatu amalan hanyalah kerana Allah S.W.T. semata, engkau melakukannya bukan kerana selain Allah, bukan kerana riya (ingin dilihat manusia) ataupun sum'ah (ingin didengar manusia), bkan pula kerana engkau ingin mendapatkan pujian serta kesusukan yang tinggi di antara manusia. Apabila engkau melakukan amalan hanya kerana Allah S.W.T. maka ketahuilah bahawa itu bererti kamu benar-banar ikhlas.

Dalam hal apa yang kita harus ikhlas? Keikhlasan ini tidak membatasi apa-apa. Kita kene ikhlas dalam setiap perlakuan dan perbuatan kita. Solat, puasa, zakat, membaca al-Quran, menunaikan haji dan semua amalan-amalan yang kita lakukan seperti bersedekah atau peminjaman barang.

Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:“Ada seorang laki-laki yang mengunjungi saudaranya di kota lain, maka Allah mengutus malaikat di perjalanannya, ketika malaikat itu bertemu dengannya, malaikat itu bertanya, “Hendak ke mana engkau ?” maka dia pun berkata “Aku ingin mengunjungi saudaraku yang tinggal di kota ini.” Maka malaikat itu kembali bertanya “Apakah engkau memiliki suatu kepentingan yang menguntungkanmu dengannya ?” orang itu pun menjawab: “Tidak, hanya saja aku mengunjunginya karena aku mencintainya karena Allah, malaikat itu pun berkata “Sesungguhnya aku adalah utusan Allah untuk mengabarkan kepadamu bahwa sesungguhnya Allah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai saudaramu itu karena-Nya.” (HR. Muslim)

Perhatikanlah hadits ini wahai Saudaraku, tidaklah orang ini mengunjungi saudaranya tersebut kecuali hanya karena Allah, maka sebagai balasannya, Allah pun mencintai orang tersebut. Tidakkah engkau ingin dicintai oleh Allah ?




15 comments:

NH said...

"saya ikhlas"

ayat kat atas tu boleh pakai ke?
ekeke

Unknown said...

awk ikhlas?
ikhlas ngn sy?
lalala

eNaSaN said...

keiKhlasaN tue pnTinG....




salam singgaH

NH said...

saya ikhlas.
awak?

lalala~~

Unknown said...

enasan ~ ya ikhlas itu penting. bukan kerana kepentingan.

nazreen ~ ikhlas itu penting. so sy juga ikhlas ngan awk..lalala

NH said...

terima kasih.
terharunye..
lalala~

Unknown said...

sesama yaa..
lalala

p lah tngok org main bola nuh..

NH said...

huhu..
nak gi dah ni..
:)
jom3..

Unknown said...

nazreen ~ k nti jumpa kt sna..lalala

NH said...

okey3..
xsabar dah ni..
ekekeke.

Unknown said...

xjmpa pun..
awk p tngok kt ne?

NH said...

tengok dari jauh je..
tengok dari blok..
wakakaka..

Unknown said...

lala..
erm patut lah..
xde

NH said...

awak gi ke?
engat memaen tadi..
huhu..

Unknown said...

mmg main2 pun..lalala
sy p tngok org willy lah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails