Monday, May 17, 2010

''ULam + Budu''

Tahukah anda apa itu ulam dan apa itu budu? Wah skema semacam je ayat aku hari nie kan. Siap tanye-tanye lagi tahu ke tidak. Haahh cepat-cepat sapa bisa jawab. Alamak terkeluar bahasa indon plak. Dah jangan layan aku lagi..tuuuuttttt

Budu juga dikenali sebagai sos ikan bilis oleh orang luar aka orang bandar merupakan satu makanan yang wajib dimakan bagi masyarakat negeri kelantan. Orang kata kalau takde budu macam tak lengkap sesuatu hidangan itu. Betul tak orang kelantan? Budu nie diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur.

Bila adanye budu maka adalah ulam, nanti budu tu nak cicoh dengan apa plak. Cicoh ngan jari ke? okehh ulam merupakan gelaran kepada tumbuhan yang dimakan secara mentah atau sekadar dicelur sebelum dimakan bersama dengan budu. Ulam diambil dari berbagai-bagai bahagian tumbuhan yang boleh dimakan. Ini termasuklah pucuk, daun, umbut dan kadang-kadang bunga.

Apa yang aku nak cerita disebalik ulam + budu nie ialah hari nie kteorang makan makanan ini. Tak percaye ek? Aku ada buktinya..


~ budu itu ~


~ ulam + macam-macam ~


~ yehh kteorang makan habis budu + ulam ~

15 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

ikan tgl Tulang... hehehe

amar haziq said...

sedapnya..saya suka makanan kg;)
kat mana ni?

jenguk2 lah blog saya k;)
http://amarhaziq-ceritasaya.blogspot.com/

YucIkA said...

shafaaaaa...

apa nih...kesian org jauh2 nih...waaaaa T___________T

dah ah xblk thn ni..bestyeeeeeeeeeeee budu..lg best klu ada tmpyk..fuuhhh...penyek2 cili padi kasi pdas..yummy...

sHaFAa said...

faiz farish ~ kenelah habiskan isinye..nti ikan nagis..wakakka

amar haziq ~ awk org mana?kelntan gak ke? nti bg tau awk xtau kt mana plak. tmpt p makan td dkt kampung kraftangan..tau x?

yucika ~ alaaa sory dear..nti yucika balik boleh lah makan

nurthurayya said...

budu is my feveret!!
walawei!!huuuu~~

p/s: da add kamo00~~heehee

sHaFAa said...

nurthurayya ~ yehh my favorate me too..

kitatauke said...

wahhh..kecur air liur tgk...:)

mimi said...

salam....
kak mimi ader hajat kat sini...
nak letak banner kat blog ini kalu tak keberatan bg tuan blog...itu pun kalau tuan punya izinkan..

nie alamat banner untuk header kak mimi

http://img185.imageshack.us/img185/522/mimipunyer.png
terima kasih

sHaFAa said...

kitatauke ~ profil pic pun dh gmbr mkan tu . + lah budu

kak mimi ~ mksdnye akak nak ltk kt sy punya blog ke? sy yg kene msukkan ke akak yg msukkan? sy xpndai sngt2 sbb tu sy tnya..

amirah said...

aku mula makan budu sem ni
okla..sedap gak
pengaruh kawan la ni

Encik Sparkle said...

sedapnye..terliur dibuatnye huhuhu..

sebelas said...

bestnya nampak ulam tue :D



http://nomborsebelas.blogspot.com

sHaFAa said...

amirah ~ bukan sdp jgk tp mmg sdp

sHaFAa said...

Encik Sparkle ~ yehh ai nie mkn budu lg..

sHaFAa said...

sebelas ~ mmg lah bst..colek ngn budu plak tuu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails