Saturday, January 21, 2012

Cermin buat diri sendiri sebelum berikan pada orang lain..

Assalamualaikum..

Tajuk entry nak panjang..@_^


Tak usah lah bersusah payah nak menghadiahkan cermin buat orang lain, lebih baik hadiahkan cermin buat diri sendiri. Boleh juga tilik hari-hari apa yang kita lakukan itu betul atau tak. Jangan kerana nampak kesalahan orang lain terus nak hadiahkan dia cermin sedangkan diri sendiri yang buat salah tak nampak. 

Kalau nak hadiahkan dia cermin juga, apa kata beli dua, satu untuk diri sendiri, satu untuk dia. Dia tilik nampak dia, sendiri tilik nampak sendiri. Cantik atau hodoh, tepuk dada tanya diri. Kalau nak tegur salah orang pun silakan, tapi pastikan terima kesalahan diri sendiri. Jangan nak ingat diri tu maksum sangat. 

Betul manusia takde yang sempurna, jadi jangan la nak tuduh-tuduh. Face tu face cara yang paling baik. Juga janganlah dop cakap belakang. Fitnah!!

p/s ~ Marilah kita ingat mengingati antara satu sama lain.. Dunia nie dah hampir ke penghujungnya..

4 comments:

sea_lavender said...

ske sgt entry ni =)
pendoman buat diri ini jugak~~
sye selalu ingtkn diri, kte pnye 1 pasang mata tetapi sekeliling kte berpasang2 mata memerhati kita... jadi renungkn diri dalam masa sme ambk pndgn yg baik utk penghjarahn diri yg tidak baik jdikn sempadan.. Insya-Allah.. sme2 kte m'muhasabahkn diri.. tepuk dada tye iman.. diri ni tidak sempurna.. pemilik kesempurnaan Hanya Allah Maha Kuasa..

sea_lavender said...

cermin diri itu yg terbaik dalam hidup~

Teenager Housemaid said...

betul3x...
like this entry..
kdg2 kita ni kuman yg kat seberang nampak, tapi gajah kat depan mata buat2 tak nampak pula...

msredcheesecake said...

Bila dah beli cermin untuk diri sendiri, kena lah pandai guna pulak...kan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails